Samen werken aan initiatieven in Zuidwest Drenthe

RIF: Korte Keten en professionalisering

Dubbel Drents Brood

Visie

De vraag naar gezond voedsel groeit al jaren. Biologische- en streekproducten zijn niet meer weg te denken uit de schappen. Maar we kunnen nog een stapje verder: ‘Van Boer tot Bord’. Wat is er nou mooier dan te kunnen zeggen dat het brood dat je eet, van de graanvelden buiten het dorp komt. Een korte keten is belangrijk en een coöperatieve aanpak kan hierbij helpen.

DOEL EN RESULTAAT

  • Door regionale en lokale samenwerking van producenten de afzet van de producten naar regionale consumenten vergroten.
  • Het professionaliseren van de werkorganisatie van de Gebiedscoöperatie.
  • Ontwikkelen van een MBO- opleiding Food, Life and Innovation.

Inhoud

Terra College was de opdrachtgever voor dit project, dat mede mogelijk is gemaakt door een subsidie van het Regionaal Investerings Fonds (RIF). 
Het doel van deze regeling is het verkorten van de voedselketen. De genoemde doelen dragen hieraan bij. MBO-studenten worden beter voorbereid op de toekomstige arbeidsmarkt, door hen al tijdens hun studie te laten werken met nieuwe methodieken in de praktijk. Het initiatief van de Gebiedscoöperatie om de voedselketen aan de kant van de producent te verkorten paste hier heel goed bij.Dit heeft geleid tot het ontstaan van een samenwerking tussen producenten onder de naam Dubbel Drents. Met boeren, een molenaar en bakkers in het Drentse Aa gebied is een brood ontwikkeld, waarbij alleen met grondstoffen uit de regio is gewerkt. Op dit moment is het Dubbel Drents Brood op meer dan 31 verkooppunten in heel Drenthe verkrijgbaar.

Het project heeft navolging gekregen in nieuwe projecten met andere productlijnen, zoals Dubbel Drents Bier, Dubbel Drents Kaas, Dubbel Drents Koolzaadolie en Dubbel Drents Asperges.

Om de succesvolle coöperatieve aanpak van projecten binnen de Gebiedscoöperatie te borgen, ontstond de behoefte om verder te professionaliseren. En met de gelden van dit project kon dit gerealiseerd worden. Zo zijn er duidelijke modellen en richtlijnen opgesteld voor projecten en de organisatie. Ook is de marketing en communicatie geprofessionaliseerd. Een opgefriste website en ander logo konden hierbij niet ontbreken.

relaties met andere projecten

Contact

Thema

Agro & Food

Status

Afgerond per 1 oktober 2020

Projectduur

Afgerond

Opdrachtgever (s)

MBO Terra College

Partner (s)

MBO Terra Collega
Dubbel Drents bakkers